Drapering

I det pågående korsettprojektet ingår även drapering, något jag inte haft så bra koll på innan. Visste knappt vad det var, eftersom jag inte är så mycket för over size och liknande. Men det är verkligen jättekul att jobba med! I torsdags fick vi ett par timmar på oss att få ihop en enkel drapering var och sedan visa upp det, bara som en kul grej. Jag skulle kanske inte ta på mig vissa av de modeller som visades, men förvånansvärt mycket är väldigt snyggt. Och det behöver ju inte bli varken jättestort eller "balklännings-pråligt". 
   Det är lite den bilden jag har haft av drapering innan, antingen blir det stora tygsjok som slänger omkring (tänk grekisk gudinna blandat med konstnär) eller en massa rynkor och veck i glansigt tyg över en balklänningskorsett. Det är ju som tur är inte allt man kan göra... Det går att använda fantasin helt otroligt mycket, mönsterkonstruktionen får ett annat liv. För det är där det blir komplicerat och själva formen kommer fram, sömnaden verkar oftast vara ganska enkel.
   Lite draperingsexempel:

  

Jag ska nog göra en klänning i ett mörkblått tyg med diskret blommönster. Halsen blir ungefär som klänningen i mitten, med en massa veck baktill. Allt som ska falla snyggt i draperingen måste vara på skrå (lagt på tvärs över tyget) så det går åt en väldig massa tyg! Då är det bra med gigantiska tygstuvar från Furulunds!

Kommentarer
Postat av: Arbetströtta systern som vill ut i solen

Verkar svårt, akta så det inte blir slafs av alltihop. Men det blir säkert snyggt! Det brukar det ju bli! Kram Ika

2010-04-11 @ 15:18:27
Postat av: Matildaz

SV: Tack:)

2010-04-28 @ 17:33:14
URL: http://matildaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0