Skam den som ger sig!

Idag fick vi äntligen en lägenhet i Borås! Det idoga tittandet på hemsidor och letandet bland annonser i tidningar gav resultat till slut.
 Det blir en trea på 68 kvadrat (känns större!) en halv trappa upp i ett mindre hyreshus i Bergsbo. Den hade de "krav" vi tänkt oss; balkong, ett tredje rum som inte är genomgångsrum, bra förvaring och allmänt ganska lättmöblerad. Har vi tur kan vi få plats med kaninerna i köket, vilket är ganska stort, då blir vardagsrummet lite mysigare.
Någon form av ommålning/tapetsering kan det kanske bli också. Ska skriva kontrakt på tisdag, får kolla av lite då. Men den 1/12 flyttar vi in, i alla fall!

Nu är beställningsklänningen klar också, tror den blev snäppet bättre än den förra av samma modell. Sydde på kantbandet upptill på ett annat sätt, viket gav mycket finare hörn bak vid dragkejdan! Så snart skickas den till en tjej som heter Lisa :)

 

Pyjamas!

Nu är knapparna isydda och allt är klart! Blev riktigt nöjd faktiskt. Enda problemet med att sy den var att jag konstruerade den utifrån Jonas skjortgrund och lade till en krage som är i ett med framstycket. Tyvärr hade jag inte planerat hur jag skulle få i den i bakstycket med ett dubbelt ok upptill! På något sätt lyckades jag väl klura ut hur det går ihop, men det var ju inte planerat... Spegelsömmen under kragen behöver man inte titta närmare på då den blev lite lidande av knåpandet.

  

Byxorna har resår upptill och knytband i en kanal nertill.
Jag återupptäckte att min maskin faktiskt syr riktigt fina knapphål, kul att veta!

Flytta?

Den senaste månaden har vi letat lägenhet i Borås. Vi kom fram till att vi vill flytta i somras, men bestämde oss slutgiltigt när vi kommit hem från resan.
Det ska bli så skönt att slippa pendlandet, och kanske till och med kunna bo liiite mer centralt än vi gör nu om vi har tur. Och inte att förglömma, en större lägenhet med ett till rum som arbetsrum/hobbyrum...
Hittills tror jag vi har kollat på fyra lägenheter, treor allihop på olika ställen i stan. Men antingen är det en hake av något slag (typ en mycket aktiv tågräls som väldigt nära granne) eller så är själva lägenheten i uselt skick, eller så går den helt enkelt till en annan sökande. Men nåt ska vi väl hitta snart!
Var på visning i fredags på en supermysig lägenhet på Norrmalm. Lagom centralt och passande för våra önskemål. Så den ska intresseanmälas imorgon! Dessutom ska vi på en annan visning imorgon kväll, får se hur det blir!

I helgen har jag sytt en massa! Bland annat har min kära sambo fått en ny pyjamas, en brun/svartrutig med en speciell krage. Lite sjömanskrageliknande, men ändå inte. Lägger upp bilder när knapparna är isydda. Har också sytt nya gardiner till vardagsrummet. De har legat här sen i somras, men nu är de uppe! Känns bra att rensa undan gamla projekt, nu kan jag komma igång med beställningsklänningen på allvar.
Funderar också på att göra lite tygtavlor när vi hittat en lägenhet, tror det kan bli fint.

Tack till Linda (köparen av min rosa klänning) för den fina kommentaren också!

blogg.se

Nu efter nästan två veckor i skolan har vi äntligen börjat komma igång på riktigt. Det är stor skillnad mot förra året då 90% av allt vi gjorde var praktiskt jobb i sysalen och mönstersalen! Nu pluggar vi som de flesta andra högskoleutbildningar, har föreläsningar och tentor. Det är betydligt lättare att plugga på bussen, helt enkelt...
Det är dock lika intressant som förra året. Man börjar inse lite mer vilket jobb man förhoppningsvis kommer att göra när man är klar, och det verkar riktigt bra.

Nu är alla klänningarna sålda, det känns kul. Ska bara skicka iväg dem nu. Har redan ett par projekt på gång, inget som ska säljas den här gången.

Om det är en lite konstig bild under "Om" på min profil här så är det för att blogg.se krånglar när jag ska försöka lägga in en bild där. Det går inte att radera den förra, och inte att lägga upp en ny om det mot all förmodan går att radera den gamla. När det väl fungerade valde jag fel bild (sängen ska alltså inte vara där, haha) och nu vägrar den försvinna!


Nystart

Då har skolan kommit igång. Efter en vecka har vi bara haft en föreläsning, resten kåraktiviteter och en massa olika introduktioner. Men det verkar bra, ungefär som jag tänkt mig. Det känns bra också att ha en liten klass på bara 14 personer. 14 tjejer, men det var väl ganska väntat det med...

Idag är jag ledig och har storstädat här, det behövdes! Sitter och paketerar en klänning också, ska skicka iväg den till en auktionsvinnare från tradera. Känns väldigt roligt att någon annan (förhoppningsvis :P) kommer bära något från mig! Det är också kul att en tjej skrev här på bloggen och ville ha en likadan klänning som den ljusblå, men i en annan storlek. Så den ska påbörjas så snart måtten och tyget är redo.

RSS 2.0