Årets första dopp!

Ikväll tog vi årets första dopp! Det var kallt i början, men blev ändå behagligare än vad jag hade trott. Känns bra att få det gjort innan juni är slut. Jag har fortsatt tur med vädret när jag är ledig, idag var det ju också skönt. Hoppas att turen håller i sig till på fredag då det blir besök med grillning hos Julia i Hyssna.

En av fyra

Den senaste veckan har jag klippt ut fyra olika klänningar. Jag hittade bra och hyffsat billigt tyg på tradera, och använder mitt klänningsmönster som jag ändrar lite till varje modell. Tänkte lägga ut dem på tradera och se vad man kan få för dem. Tygerna är sådana som jag tycker är fina, men kanske inte skulle ha på mig så ofta. Detta för att minska risken att jag behåller dem för mig själv istället, haha.

Idag blev jag (nästan) klar med den första. Den är i blå och vitrandig bomull och har ljusblå kantband upptill samt runt axelbanden. Överdelen är fodrar med ytatyg och kjolen är i vit bomull. Den blev rätt söt, när det är så mycket rynkor i kjolen blir den ganska "vippig" och flickig. Har tänkt sätta några vita knappar på knappslån fram, sedan är den klar.

    


Inkomst i juni

Nej, några skattepengar blir det inte för mig innan midsommar! Eftersom jag bytte bank efter att deklarationen var inskickad och inte tänkte mer på det så har skatteverket inte mitt nya kontonummer... Nu har jag anmält rätt, men kommer inte få pengarna förrän vecka 31 eller 32. Surt! Ingen inkomst den här månaden alltså. Tur att det fortfarande finns några små sparade slantar kvar, annars hade det kunnat bli en tråkig månad!

Den här veckan jobbar jag bara kvällar, sista kvällen imorgon. Ska bli skönt att få vanliga dag-rutiner igen nästa vecka!

Nja...

Idag är jag ledig från sommarjobbet. Har gått bredvid i tre dagar nu, imorgon börjar jag jobba på egen hand. Känns rätt bra, medicindelegeringen är fixad och folket där är trevliga. Mindre trevligt är dock området vi jobbar i...
Igår kväll tände någon på en bil i garaget bredvid det vi har våra bilar. Det brann ganska bra, med en massa svart rök. Först trodde vi att det var vårt garage, så vi var ganska lättade över att det var det andra. Men jag kommer ju inte parkera Jonas bil där de gångerna jag kan låna bilen.

Jag fick ca en meter över av det rödmönstrade tyget jag hade i klänningen så jag gjorde en tunika från mönstret i en Burdatidning. Tyvärr sydde jag inte upp något test först, utan hoppades på det bästa. Det blev sådär...
Ganska mycket för stor, och med samma passformsmiss som alltid tycks finnas på deras tunikor. De har en tendens att vara för tighta nertill och ha veck eller rynkor upptill vilket ger en sorts konstig "påse" vid höfterna ungefär. Vidden upptill kan liksom inte falla ut ordentligt, utan ramlar framåt och innåt. Att det brukar vara så kom jag på alldeles för sent. Lösningen fick bli att ta av den vid höften ungefär där den "stoppar upp" vidden. Då faller den ut som den ska, men jag trivs inte i så korta och vida kläder. Det blir lite mamma-klänning över det.
Om någon tror sig känna sig mer bekväm i det är det bara att säga till, så byter den ägare.

    

Den har ett ok upptill fram med ett motveck under och två efterveck bredvid det. Försökte få det bra på bild men det syns inte så bra. Ärmen är en liten puffärm med bandkant som inte går hela vägen runt, under ärmen är det bara invikt och fållat. Bak skulle det ha varit en dragkedja, men jag skippade det då den är lätt att ta på ändå.

"Riktig" semester

Förresten, lite bilder från helgen också då vi var vid Surtesjön och drack lite vin. Jag gör annat än att sy, också faktiskt ;)






8 timmar

8 timmar, det är så lång tid den nya klänningen tog att göra. Det krånglade en hel del, så utan problemen hade det nog tagit 5-6 timmar...
Jag är halvnöjd med den, men om ett par dagar känns den nog bättre, det brukar vara så. Precis när den är klar ser man bara alla fel. Mönsterpassningen blev ganska förskräcklig här och var, försökte med basic-versionen; få åtminstone inte två likadana mönsterbitar bredvid varandra men inte ens det gick vägen. Bakstycket fick likadana cirklar bredvid varandra p.g.a. att jag förkortade volangen för att ge lite mer rynkor.
På tal om rynkor så dröjer det innan jag gör det på så långa bitar som de här volangerna! Fy, så tråkigt och petigt att få det jämnt! Nej, nästa gång blir det veck i stället.

   

Mönstret är samma som förra klänningen, men skuret högre upp, under bysten. Överdelen är fodrad med samma tyg här med. I mitten fram är det en fusk-knäppslå med klädda knappar, gjorda av tyg från klänningen. Ovankanten och axelbanden är kantade med orange bomullssnedslå. Bak är det ett dolt blixtlås.

Ledig?

Då har jag varit ledig i hela 5 dagar! Tiden har gått otroligt fort, men samtidigt känns det som evigheter sedan måndagen. Som det brukar vara när man är ledig, helt enkelt.
Jag märker att jag är van att ha saker att göra, så det har blivit att jag hittat på saker mest hela tiden när jag är ledig också. Vädret är ju perfekt, det kan jag inte klaga över! Har varit ute i solen mer nu än senaste halvåret sammanlagt.

I tisdags fick jag hem ett tyg från tradera, blå viskos med vita blommor (31 kr för 3 meter). Var på Knapp Carlssons i torsdags och köpte spets och på kvällen började jag klippa ut en klänning. Sydde i fredags eftermiddag samt nu i eftermiddags, och nu är den klar! Det gick sjukt smidigt. Jag tog mönstret från den svartblommiga sidenklänningen, så det var ju helt färdigt i förväg. Här är resultatet av ledigheten, haha:

    

Jag satte spetsar i sömmarna på överdelen, och runt ovankanten. Överdelen är fodrad med samma tyg som resten av klänningen. Jag var tvungen att fota sömmen på insidan där fodret sitter fast i kjolen, för det blev så snyggt, haha. Glömde köpa dragkedja på Knapp Carlsson, så det köpte jag på en gardinaffär i närheten. De hade inga dolda, så det fick bli den lite mer gammaldags versionen.

Först trodde jag att den skulle bli lite för liten upptill (det blev den också, men jag lyckades rädda det hela...) och funderade på att i så fall sälja den.
Men det gav en liten tanke, om jag kan sy en klänning på knappt två dagar och inte ens 100 kr för material så borde jag kunna få sålt någon liknande kanske? Mönstret till den här klänningen går att variera väldigt mycket dessutom. Enda nackdelen är att det ju bara finns i min storlek, ca 34...
Om jag får lite tid över i sommar och hittar hyffsat billiga tyger (har ju redan en massa här hemma, något av de skulle kanske passa?) så ska jag nog slänga ut ett par stycken på tradera eller nåt. Med ett skäligt reservationspris, vill ingen betala rimligt ska de inte få något heller haha.

Resultatet

Nu är första året över!
I måndags var det redovisning, vilket gick bra. Lite för snabbt avklarat bara, jag hamnar ALLTID bland de sista till att få prata med lärarna, och då har de dragit över tiden med en massa personer innan. Alla ska få 10 minuter, de första får 15 minuter minst, och vi stackare på slutet får typ 3 eller nåt. Men men. Pajkvällen efteråt var trevlig i alla fall. Det var också kul att nästan alla göteborgare i klassen åkte samma tåg hem och fick en egen liten "avslutning" på tåget.

Var inne på studera.nu tidigare. Mina poäng från den här kursen är registrerade så nu är jag behörig till att söka designtekniker. Tydligen så har jag 19.65 i betygsnitt med de nya meritpoängen. Tack för den extra poängen!
Designteknikerutbildningen ska bli 3 år istället för 2 år, så min tid i Borås utökades helt plötsligt ett år extra. Det är ju bra att de gör det nu och inte om några år så att jag missar det och får en mindre konkurranskraftig utbildning, men ett år till på 100-bussen känns lite si sådär...

Här är i alla fall sista projektet:

    

Första kappan är en vinterkappa i ett rutigt tyg, någon form av ull-blandning tror jag. Den är fodrad med mörkt orange viskosfoder och mellanfoder (en grå, mjuk vadd) så den är sjukt varm! Kragen är lite sjömansinspirerad, fickorna har passpoaler runt av fuskmocca (samma tyg som i skärpet). Ärmen har en manchett utan sprund och lite veck.

     

Kappa nummer två är lite mer en höstkappa, den är inte supervarm men inte somrig heller. Tyget känns nästan lite gammalt, och det luktade blöt hund när jag pressade det, så jag misstänker att det finns någon procent ull i annars har jag ingen aning om vad det är. Det är mer lila än det ser ut på bilderna. Den har i alla fall en schalkrage (krage utan spetsar), avskärnig i midjan med veck ovanför och nedanför. Fickorna är stolpfickor som jag snört ihop till rosetter. Ärmarna har sex veck på axlarna och öppet sprund med manchett nertill. Det är fodrad med tunt gräddvitt foder (acetat, tror jag). Nästan lite 40-tal över den?

     

Sista plagget på projektet är mina jeans. Jag gillar egentligen inte att sy byxor, tycker gylfar och passform är svårt, men nu fick jag ihop det rätt bra. De är lite 70-talsmodell med hög midja och vida ben. På fickorna bak och på myntfickan satte jag band med rosor, alla stickningar och tränsar är mörkröda. Jag skulle ha använt en specialmaskin för jeanssömmar men den kräver 1,5 cm sömsmån och jag var tvungen att lägga ut lite här och ta in lite där, vilket gjorde att det krympte till 1 cm sömsmån på vissa ställen. Alltså fick det bli vanlig raksöm och overlock. 

Pilun och Luna är med på ett par bilder här, de små linslusarna, haha.

Det var det!

RSS 2.0