Födelsedag!

Igår fyllde jag 23 år. Tycker det är på tiden, har känt mig äldre än 22 rätt länge nu, haha. Skönt att fylla år på en lördag och inte vara i skolan, faktiskt.
På kvällen kom mamma, pappa, moster Anita, syrran, Jonas och deras barn. Det är ganska lagom med folk för vår lägenhet, alla får plats att sitta ner när man äter... Fick en mp3-spelare av föräldrarna och The Beatles-boxen med 13 skivor av Jonas, så nu är det bara att börja lägga in dem på spelaren! Om ett tag kommer syrrans present, Eddie Izzard t-shirten med "Cake or death" på. Den var tydligen lite försenad i posten men det gör ju inget.
Det blev en bra födelsedag, har massa kvar av tårtan med, inte illa.

I torsdags hade vi ju redovisning av sista projektet. Det gick bra, det var ganska kul att ha genmensam redovisning med hela klassen. Man får inte se vad alla har kämpat med i flera veckor annars. Här är i alla fall lite bilder:

Kappan är sydd i någon form av lite stelare brokad med grönt viskosfoder. Motveck och ok bak, ärmslejfar, dold knäppning och en sorts stolpficka eller vad man ska kalla det.

     

Blusen är gjord i ganska tjock silkessammet och spets. Spetsen var lite elastisk så den ville inte alltid samma sak som sammeten när jag sydde... Men det ordnade sig. Har inte haft tid att sätta i knappar, därav broschen fram och de fladdriga manchetterna.

  

Den lilla kavaj/västen jag hade sytt ett prov på i förra inlägget är nu nästan klar i riktigt tyg. Det gick väldigt fort att sy den, tog bara 3,5 timma att få den färdig så här långt i alla fall. På bilderna ser den väldigt röd ut, egentligen är den mer lila.
På bilderna har jag nålat fast spets på ena sidan för att se hur det blir, men jag ångrade mig om det. Den ska inte vara där. På insidan är den bandkantad längs infodringen istället för overlock.

   

Jag lyckades bränna kragdelarna i en av pressarna på skolan! Den ska pipa efter 20 sekunder, men ibland "glömmer den bort tiden" och piper inte alls. Så klart stod jag och pratade med någon och missade helt att det hade gått va 1-2 minuter... Så kragdelarna är lite mer brunaktiga än resten, hoppas det inte blir allt för tydligt när den kommer ut i solen. Dock är den inte så skadad som det ser ut på de två första bilderna, måste vara ljuset som faller konstigt.
   Men den var väldigt rolig att sy! Snygg, speciell, snabbsydd och det går att trolla lite med tygåtgången. Man kan använda stuvbitar mer eller mindre, billig också! Funderar på att göra en till i svart eller nåt. Kanske kritstreck eller mörkt jeanstyg?


För skoj skull :)

Under två dagar har jag jobbat hemma, känns väldigt skönt att slippa åka buss 3 timmar per dag... Imorgon är det redovisning av höstterminens sista projekt, så jag har suttit och gjort 1/4-skalor av mina mönster. Det är nog det tråkigaste med den här kursen, att sitta och rita upp sina mönster i pytteliten skala, använda en pytteliten linjal och ta ut mönsterdelar i typ barbie-storlek. Men jag antar att de är bra att ha i efterhand, som sin egen lilla uppslagsbok. Efter att ha suttit och stirrat på ett ljusbord i tre-fyra timmar är man ganska störd i huvudet, dock!

Jag har haft tid att sy lite på egen hand för att det är kul och inte bara skolsaker på sistonde! Klänningen jag började med i somras (den blommiga med ränder) är nu färdig. Dragkedja bak och helfodrad med svart.

  

Jonas fick en skjorta av mig i julklapp som jag hade sytt. Den är grå med brunakrig infodring fram och snörning med öljetter. Tyget är rätt härligt, det rynkar sig knappt alls och är lite tjockare än vanligt skjorttyg. Knappslåarna vid manchetterna är i samma tyg som infodringen och bak är det ett ok och två små veck.
Gitarrstativen på väggen är ganska bra när man ska ta kort!

  

Idag har jag suttit under eftermiddagen med en provversion av en väst/kortärmad kavaj-liknande sak med speciella ärmar. Jag hittade den i en Burda-tidning, det var ett tag sedan jag använde ett färdigt mönster! Som tur var fanns den i D-storlekar (för små människor), så det blev inte jättemycket ändringar.
Den har nästan skulpterade ärmar, ganska stora puffärmar, eller vad man ska kalla det. De är gjorda med sex större veck upptill och fyra små nertill. Den har prinsesskärning, så det är ganska lätt att prova in den där det behövs. Det finns en infodring runt hela alltet; nederkanten, kragen och nacken. På utsidan av den och runt ärmarna ska jag nog sätta en liten svart spetsbård.
Jag tror att den ska bli sydd i mörkröd sammet, nästan lite lila. Det känns lite som att det kan bli succè eller katastrof, det är en ganska speciell modell så det kan kanske bli lite för mycket effekt i ett sånt tyg... Lite cirkusdirektör över det. Eller så blir det jättebra, det håller jag tummarna för!

  


Kallt!!!

Idag var jag inte glad när jag kom hem... Om det är felstavningar beror det på att mina fingrar är stelfrusna. Det är 12 minurgrader ute, blåst och snö. Vad gör Västtrafik? Jo, de har på kalluft hela vägen mellan Borås och Göteborg! Jag satt med jacka, vantar och allt men inte hjälpte det. Var helt genomfrusen när jag gick av, för att sedan ta en "skön" promenad hem från bussen. Det är ofta kalluft på de bussarna, men det brukar inte vara över tio minus ute samtidigt. För någon månad sedan mailade jag dem om det, men inte svarar dem...
Dessutom har de höjt priserna igen, inte mycket men det stör. 1085 kronor/månad för att åka till Borås!

Var tillbaka i skolan igen igår. Det kändes rätt bra, än så länge är det ganska lite folk på plats. Lugnt och skönt, helt enkelt. Kappan är klar (har inte sytt i knappar bara), syrrans kjol är klar och blusen är väl snart halvvägs i alla fall. Funderar dock på om det kommer bli bra, det kan bli lite "lilla huset på prärien"-känsla över den. Alternativt vampyr-gothare. Eller någon underlig blandning... Intressant, ska det bli åtminstonde.
Den kommer vara i svart sidensammet med ganska kort lugg, och spets på detaljer som krage, avskärning i midjan och manchetter. Kort ärm med lite puff och lite tunikamodell nertill. Får se vad det blir av det...

Tack för julklappen :)

Fick som sagt pengar till gardiner och överkast av föräldrarna. För några dagar sedan var vi och köpte tyg till överkastet, ett bredrandigt svart/beige och ett svart tyg att ha längs kanterna för att göra det bredare. Fick ett snurrat band över från det randiga tyget som kanske hamnar på kuddar eller nåt.

  

Jag har funderat lite över vad jag vill göra efter utbildningen och hur man kan använda det man lärt sig. Helst skulle jag vilja jobba på ett "snällt" företag, med ekologiska textilier och humana fabriker m.m. Jag har ju inte gjort speciellt mycket innom barnkläder, men det lilla jag har pysslat med har varit jättekul, så det skulle jag gärna kunna fortsätta mer med. Ekologiska barnkläder med mindre genusuppdelning, inte rosa prinsessklänningar och blå superhjältekostymer, med andra ord. Politiskt korrekt så det förslår, men det är en liten idé om framtiden, iallafall...

RSS 2.0