Födelsedag!

Igår fyllde jag 23 år. Tycker det är på tiden, har känt mig äldre än 22 rätt länge nu, haha. Skönt att fylla år på en lördag och inte vara i skolan, faktiskt.
På kvällen kom mamma, pappa, moster Anita, syrran, Jonas och deras barn. Det är ganska lagom med folk för vår lägenhet, alla får plats att sitta ner när man äter... Fick en mp3-spelare av föräldrarna och The Beatles-boxen med 13 skivor av Jonas, så nu är det bara att börja lägga in dem på spelaren! Om ett tag kommer syrrans present, Eddie Izzard t-shirten med "Cake or death" på. Den var tydligen lite försenad i posten men det gör ju inget.
Det blev en bra födelsedag, har massa kvar av tårtan med, inte illa.

I torsdags hade vi ju redovisning av sista projektet. Det gick bra, det var ganska kul att ha genmensam redovisning med hela klassen. Man får inte se vad alla har kämpat med i flera veckor annars. Här är i alla fall lite bilder:

Kappan är sydd i någon form av lite stelare brokad med grönt viskosfoder. Motveck och ok bak, ärmslejfar, dold knäppning och en sorts stolpficka eller vad man ska kalla det.

     

Blusen är gjord i ganska tjock silkessammet och spets. Spetsen var lite elastisk så den ville inte alltid samma sak som sammeten när jag sydde... Men det ordnade sig. Har inte haft tid att sätta i knappar, därav broschen fram och de fladdriga manchetterna.

  

Den lilla kavaj/västen jag hade sytt ett prov på i förra inlägget är nu nästan klar i riktigt tyg. Det gick väldigt fort att sy den, tog bara 3,5 timma att få den färdig så här långt i alla fall. På bilderna ser den väldigt röd ut, egentligen är den mer lila.
På bilderna har jag nålat fast spets på ena sidan för att se hur det blir, men jag ångrade mig om det. Den ska inte vara där. På insidan är den bandkantad längs infodringen istället för overlock.

   

Jag lyckades bränna kragdelarna i en av pressarna på skolan! Den ska pipa efter 20 sekunder, men ibland "glömmer den bort tiden" och piper inte alls. Så klart stod jag och pratade med någon och missade helt att det hade gått va 1-2 minuter... Så kragdelarna är lite mer brunaktiga än resten, hoppas det inte blir allt för tydligt när den kommer ut i solen. Dock är den inte så skadad som det ser ut på de två första bilderna, måste vara ljuset som faller konstigt.
   Men den var väldigt rolig att sy! Snygg, speciell, snabbsydd och det går att trolla lite med tygåtgången. Man kan använda stuvbitar mer eller mindre, billig också! Funderar på att göra en till i svart eller nåt. Kanske kritstreck eller mörkt jeanstyg?


Kommentarer
Postat av: ELLEN - eecederholm.se

hej!

fin blogg, hoppas du får en bra dag!

2010-01-18 @ 16:48:54
URL: http://eecederholm.se
Postat av: Anonym

jag kollar in på din blogg ibland, kolla gärna in min & lämna en kommentar (:

2010-01-20 @ 13:14:24
URL: http://julia.stjarnfeldt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jättekul att titta på alla bilder.. tyvärr orkar jag inte läsa allt. Men jag gillar den brokiga kappan som jag tycker ser lila ut :) den skulle vara perfekt sen även när man är gravid hihi. Den lilla korta röda kavajvästen gillar jag skarpt, såg att du gjort den i vitt oxå. Jag gillar din idé om att göra en i svart med vita kritstreck, skulle nog bli fräckt. Gör du en sån så gör en till mig med :)

kram på dig o keep it up

2010-02-22 @ 20:19:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0