Jobb...

Då var det dags för jobb igen då. Efter några veckors ledighet känns det helt okej, lite smånervöst dock att börja på äldrevården igen då det var ett tag sedan. Jag jobbade extra förra måndagen, så lite koll har jag i alla fall.
I helgen var vi på spa i Lundsbrunn, det var inte fel. Väldigt lugnt och skönt, kunna gå runt och bara vara i två dagar utan massa ljud och måsten. Det var mysigt att stället ligger ute på landet, kvällpromenad bland åkrar och grusvägar var allt för längesedan.
Det blev inte så mycket sytt under ledigheten som jag hoppats på, min kjol hänger här bredvid på dockan, ska försöka få den färdig snart. jag tror den blir fin. Sedan blir det till att försöka göra en kavaj, den första jag gjort... Och om ca en vecka kommer antagningsbeskeden från högskolan! *hoppas hoppas*

Leverans och DHL...

Igår fick jag äntligen brevet jag väntat på. Leveransbesked från DHL, mina tyger har äntligen kommit! Blev dock väldigt förvånad när jag öppnade kuvertet, jag trodde jag skulle hämta grejerna som vanligt i Angered någonstans men tydligen var jag tvungen att ta mig ut till DHL i Hisings backa...
Bakgrunden till det är att DHL:s chaufförer som lämnar ut paket tydligen inte är läskunniga. I brevet stod det att de hade varit här utanför personligen och försökt lämna paketet den 17/6 (!) kl. 10.30 men att jag inte var hemma. Det var jag visst! Jag satt vid datorn...
Men sedan när vi kom till deras kontor på Hisingen såg jag deras noteringar om leveransen. "Det finns flera lägenheter i hus nr. 6. Vet inte vilken paketet ska till." Så antagligen har de inte fattat att det finns en tavla med alla boendes namn på eller att det går att kolla på dörren vad det står! Så de gav upp och åkte hem igen utan att ringa på hos mig...
Därför tog det dem ytterligare 6 dagar att få hit brevet om att de varit här. Så det är ju inte tyg.se fel att det tar lång tid att leverera...

Nej, nu ska jag ut i solen istället.

Diana är min!

Äntligen har jag fått tag på en provdocka! En av modellen Diana, ställbar på 12 punkter tror jag. Kostar egentligen närmare 2000 kronor, men hittade en på blocket för 900 kronor. Det är det billigaste jag har sett för en sådan, speciellt utan fraktkostnad. Den fanns i Trollhättan så det var inte så långt borta. Nu står den mellan datorn och sängen, tror den kan stå där. Det är allmänt lite dåligt med plats här hemma...

 

Och inte har mina tyger kommit nu heller. De lär inte komma imorgon heller (kommer det post alls då?) så det blir väl nästa vecka. Skit.

Tyg.se

Jag går fortfarande och väntar på mina tyger och grejer från www.tyg.se men det verkar dröja! Synd att de har sånt bra utbud, annars hade jag bojkottat dem i framtiden. För det första tar det ju alldeles för lång tid att leverera, och dessutom saknas ett rosa bilxtlås som kommer med en senare leverans plus att det ena tyget inte kunde levereras alls. Det är dock okej ändå tycker jag, eftersom de skickar med två liknande tyger istället för samma pris som det gamla. Något av dem borde väl gå att använda. Men det har varit så mycket strul med den här beställningen! Kommer den inte idag blir jag riktigt sur. Har redan klippt till alla mönsterdelar så det är bara att sätta igång när tyget väl dyker upp...

På midsommar ska träffa systerdöttrarna, hoppas allt passar! Och jag ska komma ihåg att ta med din klänning också syrran... Försöka i alla fall ;)

Återanvänt!

Det har blivit lite dåligt med uppdateringar på senaste, men jag har helt enkelt inte haft så mycket att skriva... Var själv hemma hela helgen och lade då ganska mycket tid vid symaskinen. Jag letade efter lite överblivet tyg här hemma, och hittade en massa som blivit över efter min svartvita blommiga klänning. Det räckte till en liten topp till Ida, förhoppningsvis i rätt storlek.
 
  



Det är gjort i samma sorts lappteknik som min klänning, med samma svarta satinfoder. Längs ringningen är det syntetskinn (en rest från vår sänggavel och diverse väskor) kantat med satinband och pärlor. De är också överblivna saker från tidigare projekt så det blev en väldigt billig topp! Baktill knäpps den med tryckknappar, framtill är den lite rynkad. Ärmarna är vida ranglanärmar, ungefär som fjärilsärmar. Den är ganska vid, så om man vill kan man ju knyta ett litet band om midjan. Tror Ida kan behöva det, liten som hon är.

Förra onsdagen beställde jag tyg ifrån en tysk sida, www.tyg.se . De har ett väldigt bra utbud till hyffsade priser! Hade dock hoppats på lite kortare leveranstid, det ska ta mellan 5-8 dagar, nu har den tiden snart passerat. Vill ha hem mina saker NU!




    


En liten skjorta/tunika

Det tog inte så lång tid att få ihop Felicias skjorta, men så har jag haft mer tid, lust och vilja än vanligt också. Det är samma bomullstyg som i min skjorta, så vi kan matcha varandra om vi vill. Eller kanske är bäst att inte ha dem samtidigt...
Enligt mönstret var den mycket kortare, men jag tyckte det såg väldigt avhugget ut. Så jag lade till ca 10 cm, tänkte att den kan bli söt som långskjorta när jag ändå ändrar. Dessutom är tjejen som ska ha den lång och smal så om den är för stor kan hon växa i den utan att den blir för kort. För att dölja sömmen där den förlängdes satte jag en beige spets. För att den inte skulle se ensam och "nödlösningsplacerad" ut blev det en spets längs fållen också. Spetsen plus puffärmarna blev rätt sött. Hoppas den inte är allt för stor bara, annars får hon väl ha den när hon fyller 10 eller nåt i värsta fall (hon fyller 7 snart).

           


Den har inga knappar på bilden (ska vara tryckknappar) men jag var tvungen att fotografera den idag. Kom på att Jonas sovsäck i fodral var nästan exakt lika stor som Felicia! Väldigt bra att prova på, och att fylla ut med när jag ska fotografera den. Imorgon tar han dock med sovsäcken till Sweden Rock Festival...

Gardiner.

På grund av att vädret varit superbra senaste dagarna och vi har varit i Svenljunga och lite annat, så har allt blivit lite eftersatt. I alla fall det man gör inomhus... Köpte gardiner till vardagsrummet för två veckor sedan ungefär, och idag blev de äntligen sydda och upphängda. Köpte en stor hanklängd på Indisk i brun/turkos/vit med blommönster (sällan jag har det?) och klippte till två panellängder av den. Prisvärt!
Däremot kom jag ihåg varför jag inte syr gardiner och heminredning oftare, det är urtrist! Speciellt gardiner, fållar i evinnerlighet och så fruktansvärt långtråkigt... Inget småpill och finess.
Egentligen brukar jag inte gilla panelgardiner, men kaninerna tycker alldeles för mycket om öljettlängder och liknande. De leker i dem och försöker äta upp dem, paneler med metallstavar i botten är mycket tråkigare att busa med.

Men nu är syskonbarnen mätta och klara, tror det blir skjortor nu. Och vädret ska bli sämre så då blir det kanske något gjort också!


RSS 2.0