För skoj skull :)

Under två dagar har jag jobbat hemma, känns väldigt skönt att slippa åka buss 3 timmar per dag... Imorgon är det redovisning av höstterminens sista projekt, så jag har suttit och gjort 1/4-skalor av mina mönster. Det är nog det tråkigaste med den här kursen, att sitta och rita upp sina mönster i pytteliten skala, använda en pytteliten linjal och ta ut mönsterdelar i typ barbie-storlek. Men jag antar att de är bra att ha i efterhand, som sin egen lilla uppslagsbok. Efter att ha suttit och stirrat på ett ljusbord i tre-fyra timmar är man ganska störd i huvudet, dock!

Jag har haft tid att sy lite på egen hand för att det är kul och inte bara skolsaker på sistonde! Klänningen jag började med i somras (den blommiga med ränder) är nu färdig. Dragkedja bak och helfodrad med svart.

  

Jonas fick en skjorta av mig i julklapp som jag hade sytt. Den är grå med brunakrig infodring fram och snörning med öljetter. Tyget är rätt härligt, det rynkar sig knappt alls och är lite tjockare än vanligt skjorttyg. Knappslåarna vid manchetterna är i samma tyg som infodringen och bak är det ett ok och två små veck.
Gitarrstativen på väggen är ganska bra när man ska ta kort!

  

Idag har jag suttit under eftermiddagen med en provversion av en väst/kortärmad kavaj-liknande sak med speciella ärmar. Jag hittade den i en Burda-tidning, det var ett tag sedan jag använde ett färdigt mönster! Som tur var fanns den i D-storlekar (för små människor), så det blev inte jättemycket ändringar.
Den har nästan skulpterade ärmar, ganska stora puffärmar, eller vad man ska kalla det. De är gjorda med sex större veck upptill och fyra små nertill. Den har prinsesskärning, så det är ganska lätt att prova in den där det behövs. Det finns en infodring runt hela alltet; nederkanten, kragen och nacken. På utsidan av den och runt ärmarna ska jag nog sätta en liten svart spetsbård.
Jag tror att den ska bli sydd i mörkröd sammet, nästan lite lila. Det känns lite som att det kan bli succè eller katastrof, det är en ganska speciell modell så det kan kanske bli lite för mycket effekt i ett sånt tyg... Lite cirkusdirektör över det. Eller så blir det jättebra, det håller jag tummarna för!

  


Kommentarer
Postat av: Mycket stolta systern

Vad bra du är på att sy nu, helt otroliga saker du kan göra... lite avundsjuk jag som knappt kan sy en raksöm.

Grattis igen

Kram Ika

2010-01-16 @ 12:03:52
Postat av: Systern som längtar efter våren

Nu får du ändra på bloggen... Du är ju numera hela 23 år!! Ha ha!! Tack för senast. Vi får höras av om v 7. Flisan är sugen på att sova över tillsammans med lillasyster.

2010-01-17 @ 18:42:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0