Korsett/klänning/drapering

Idag var det äntligen redovisning på projektet, så skönt att ha det avklarat! Tog med grejerna hem redan idag, vill inte ha dem liggande i skolan längre än nödvändigt.

Här är den draperade klänningen, med en vattenfallsringning i halsen, veck baktill och dragkedja i sidan.

  

"Sommarklänningen" som det kallades i pappren från skolan blev en korsettklänning. Det är tygerna ifrån Gårda, tycker den blev söt. Den svarta sidenchiffongen levde sitt eget liv, men kom på plats till slut. Det är två lager i kjolen, plus ett lager foder. Den har 12 skenor i livet, två kanaler i varje söm. Samt dragkedja bak som inte gick att stänga på dockan, hon har konstiga former...

  

Korsetten som skulle haft kupor, men blev en midjegördel blev helt okej till slut. Ganska "grov" känsla i den, men det var lite det jag ville ha. Lite lantlig... Snörning fram och bak, delbar dragkedja i sidan, 20 kanaler med skenor och sydd i ett denimliknande bomullstyg med ett beige bomullstyg som foder.

    

Den som tog mest tid var så klart den äldre modellen på korsett, den med 32 skenor, planchett fram och snörning bak. Det var lite pilligt att sy alla kanaler med helt raka linjer...
Den sitter rätt bra på mig, dock inte på dockan. Hon fick en glipa bak på nästan en decimeter när jag försökte snöra på henne den. Det säger en del om hur tight den är, på mig glipar den bara några centimeter och så stor skillnad är det inte på mig och dockan. Jag är bara lite mjukare och lättare att klämma ihop, haha.
Tyget är någon form av broderad siden, jag tror att det kan vara någon andel polyester i det också. Fodret är vit bomull och vitt siden i kanalerna.

     

Kommer nog inte ha den till grå jeans sen... Frågan är vad man ska ha till, och när den kan användas!

Kommentarer
Postat av: Stolta Systern

Hugali, du har åter överträffat dig själv!!! Jättesnyggt

Kram Ika

2010-04-30 @ 16:29:14
Postat av: jennie

SV: Tack!

2010-04-30 @ 17:31:03
Postat av: Julia

Vilka vackra tyger, och vilket fint jobb! Förstår att det är skönt att pusta ut... :) Gött med sommarjobb också! Kram

2010-05-07 @ 15:59:12
URL: http://collinius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0