Hemma!

Då var vi hemkomna ifrån USA efter tre härliga veckor!
Planeringen av resan var nästan oväntat bra, då vi bestämt mycket på känsla och inte superanalyserat allt innan. Lagom mycket tid i varje stad, bra (eller i alla fall hyffsade...) hotell och smidiga flygtider. Till och med bilresan mellan San Francisco och Phoenix gick utan missöden, det ni!
Det var väldigt kul att ha sett många olika sidor av landet, både geografiskt och socialt. Ute på vägarna i Arizonas landsbyggd kändes det som att man fick se mycket av "det riktiga" USA bortom turismen och souveniraffärerna, samtidigt som New York också var givande att ha besökt.

San Francisco var en betydligt "kallare" stad än jag trott, både bokstavligt och socialt. Att det skulle vara kallare än hemma visste vi, men inte att det skulle kännas som en sen september/tidig oktober i ett blåsigt Göteborg, det var lite mer än väntat faktiskt! Bilismen verkar vara ganska extrem där, alla gator är belamrade med parkerade bilar. Ska man någonstans, så kör man dit. Kollektivtrafiken var under all kritik, speciellt informationen. Inga tidtabeller i busskurena, inga vettiga kartor över linjerna m.m. Västtrafik verkade ett under av tydlighet i jämförelse! De som åkte kollektivt var de gamla, fattiga, utslagna och så vi då... Därför såg man kanske extra mycket av stadens problem, de trasiga människorna fanns överallt i centrum. Vi blev ganska illa berörda, ska försöka läsa lite mer om det nu när vi kommit hem och försöka förstå varför det blivit så påtagligt just där.
Annars var det en fantastisk stad, med mycket nutidshistoria och personlighet, speciellt Haight-området.

Bilresan var riktigt kul, även  om jag var rätt trött när vi skulle lämna in bilen i Phoenix. Det var bra att jag har kört så mycket i jobbet i sommar, annars hade jag oroat mig ännu mer över körningen då det inte blivit så mycket med det på senaste.
Vi såg mycket fina landskap och små motell längs vägarna.

Phoenix var den underligaste staden jag sett, även om vi bara var där en heldag. Det varmt som attan, ca 45 grader. Man såg knappt en människa även om vi var mitt i stan, det fanns väldigt få höga hus och vägarna var enorma mellan de små låga husen. Allt det vi såg av staden såg ut som en väldigt utsträckt småstad. En helt död sådan i värmen... Tur att vi hade pool på hotellet!

New Orleans var lika orginell som jag föreställt mig. Kul att se historia i en amerikansk storstad. Luftfuktigheten var enorm, det var som att gå runt i en gigantisk ångbastu... Vi var mest i de franska kvarteren, de var mysiga och fina men lite för "turistifierade". Hade vi haft någon mer dag där kunde vi ha rört oss lite mer i de moderna delarna av staden, det är nog det enda jag känner att vi kunde lagt mer tid på.
Vi var även på träsk-tur utanför staden och kollade på alligatorer och vacker miljö.

New York var en extrem stad, på alla sätt. Jag har aldrig sett så mycket människor (utan att det varit ett evenemang eller nåt)! Vi gjorde de mest turistiga sakerna; var uppe i Empire State Building, kollade på frihetsgudinnan och gick i affärer. Vi var också och kollade på inspelningsplatser från Seinfelt, modedistriktet och Greenwich Village.

Det var en snabb sammanfattning av resan, det är inte lätt att trycka ihop tre veckor av resande i en kort text! Bilder finns på Facebook, det blir lite tidskrävande att ladda upp en massa bilder på bloggen när de ändå finns där...

Och om två veckor börjar skolan, wohoo! (Nej, det var inte ironiskt, jag LÄNGTAR verkligen!)

Kommentarer
Postat av: polly

var det nu ni skulle sy barnkläder?? =) har en levande modell här =)

2010-08-19 @ 14:33:06
URL: http://polly.webblogg.se/
Postat av: polly

hehe. jag kanske ska fundera på nått plagg som du kan sy =) vore kul ha nått som det stod linnéa på =)

2010-08-20 @ 10:16:26
URL: http://polly.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0