Korsetter!

Korsetterna börjar ta form! I alla fall idémässigt... Var på Affär´n och Furulunds igår och köpte tyg, för en gångs skull blev det inte svindyrt! Tyg till två korsetter, 250 spänn. Skenor och knäppningar köper vi hyffsat billigt från skolan, jag räknar med att båda kommer gå på sammanlagt 400 kr ungefär. Det är ganska bra jämfört med vad de kostar att köpa.
   Den ena är en korsett som alla gör efter samma mönster, en historisk från ca 1840 med metallknäppning (planchett), snörning och 38 (!) skenor. Den ska blir sydd i brun/rödaktig råsiden, eventuellt med vita broderade ränder upptill. De finns på vissa ställen i tyget, men jag funderar på om jag ska avända de delarna eller inte.
   Den andra är mer "fritt utformad", ingen metallknäppning utan snörningen blir nog fram och kanske hyska/hake bak. Den får nog "bara" 16 skenor eller så, har lite funderingar på att sätta kanalerna utanpå... Tyget är i alla fall mörkt grå denim, ganska tjockt. Upptill, och eventuellt lite nertill, ska jag sätta linnefärgad spets. Även fodret är naturfärgat och i någon form av tunn bomull. Jag gillar kontrasten hårt/romantiskt, hoppas det blir bra!
   Vi ska ju göra en klänning och någon form av drapering också, där har jag inte kommit på något bra än. 50-talsklänningar med skenor upptill är ju söta men kanske lite för söta? Hm...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0